Activiteiten

Stichting Rookpreventie Jeugd wil roken geschiedenis maken door te zorgen dat kinderen niet beginnen met roken. Dat kan door tabaksaccijnzen sterk te verhogen en het aantal verkooppunten van tabak sterk terug te brengen. Een pakje sigaretten moet ten minste 10 euro gaan kosten en het aantal winkels waar je tabak kunt kopen moet van 60.000 nu worden teruggebracht naar 1.500. Deze maatregelen moeten door de politiek genomen worden. Langs verschillende wegen probeert de stichting haar doelstellingen te verwezenlijken.

Rookalarm

Rookalarm vraagt van niemand te stoppen met roken en vertelt niemand hoe slecht het voor je is, want dat weten we zo onderhand wel. Rookalarm heeft maar één doel: zorgen dat zo weinig mogelijk jonge mensen beginnen met roken. Omdat juist als je jong bent de kans het grootste is dat je begint.

Onderzoek in andere landen maakt duidelijk dat twee dingen écht helpen om minder jongeren te laten beginnen met roken: hogere prijzen en minder verkooppunten voor sigaretten en andere tabakswaren. Rookalarm streeft er daarom naar om die maatregelen te laten nemen door de politiek.

Via de films van Rookalarm kweekt Rookpreventie Jeugd draagvlak voor haar missie onder (groot)ouders van jonge kinderen. Bekijk de films op www.rookalarm.nl

TabakNee

TabakNee – over de Tabaksindustrie & haar kompanen is een onderzoeksjournalistieke website over de activiteiten en de machtige lobby van de tabaksindustrie in Nederland. Zij is geboren uit verontwaardiging over wat de tabaksindustrie aanricht onder de Nederlandse bevolking.

De tabaksindustrie is een legale maar buitengewoon onethische bedrijfstak die ten koste van de gezondheid van de burgers de zakken van haar aandeelhouders spekt. De lobby vindt veelal achter de schermen plaats en is erop gericht het tabaksontmoedigingsbeleid van de overheid zoveel mogelijk te frustreren. We maken deze lobby openbaar, zoals ook de mensen áchter deze lobby. Bovendien zullen we laten zien wie zich gevoelig betonen voor de lokroep van de tabaksindustrie.

Via de website TabakNee stelt de stichting de abjecte praktijken van de tabakslobby aan de kaak.

Nederland stopt! met roken

Longartsen Wanda de Kanter en Pauline Dekker schreven samen het boek 'Nederland stopt! Met roken'. In dit zeer toegankelijke boek geven zij inzicht in hoe je kunt stoppen met roken en hoe je een ander kunt motiveren om te stoppen. Alle werkende stoptechnieken worden beschreven, volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Lees alles over het boek, de stopmethodes die erin worden beschreven en heel veel extra informatie op www.nederlandstopt.nu

Wanda de Kanter

Longarts Wanda de Kanter van het Antoni van Leeuwenhoek is een van de oprichters en voorzitter van Stichting Rookpreventie Jeugd. Op haar eigen website wandadekanter.nl houdt zij al haar media-optredens, interviews, lezingen en wetenschappelijke activiteiten bij. Volg Wanda de kanter ook op twitter via twitter.com/Wdekanter.