Longarts Wanda de Kanter vijfde Zomergast 2019

5 juli 2019

Longarts Wanda de Kanter vijfde Zomergast 2019

Zet zondagavond 25 augustus maar vast in uw agenda, want dan is longarts Wanda de Kanter de vijfde Zomergast in het bekende VPRO-programma. Zij zal onder meer vertellen over haar strijd tegen de tabakslobby en wat haar daartoe motiveert.

“Mijn Zomergastenavond is geslaagd als mensen zien dat het leven meer is dan hun eigen leven. Dat je werkelijk gaat nadenken: zorgen wij wel goed genoeg voor onze opgroeiende kinderen op dit moment [...]. Nederland heeft fantastische zorg, maar ik vind dat we elkaar soms erg in de steek laten.” Dat zegt Wanda de Kanter op de website van het VPRO-programma Zomergasten, gepresenteerd door Janine Abbring.

Onvermoeibaar op de barricade

Wanda de Kanter staat onvermoeibaar op de barricade tegen de tabakslobby. Samen met Pauline Dekker heeft zij Stichting Rookpreventie Jeugd opgericht met als doel: voorkomen dat kinderen gaan roken. TabakNee.nl is één van hun initiatieven. Deze website houdt de lobby van Big Tobacco scherp in de gaten en volgt de politiek en overheid in het tabaksdossier.
De VPRO kondigt De Kanter aan als longarts, verbonden aan Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis, die samen met haar collega Pauline Dekker de confrontatie niet schuwt, “want ‘met brave voorlichting kun je doorgaan tot je een ons weegt, aldus De Kanter in de Volkskrant. [...] Afgelopen voorjaar werden de twee uit de Alliantie Nederland Rookvrij gezet omdat zij te activistisch en confronterend zouden zijn. Eerder al werd door KWF Kankerbestrijding om dezelfde reden de subsidie voor TabakNee.nl stopgezet. Direct kwam uit vele hoeken steun voor de twee tabaksbestrijders en werd in een crowdfundingsactie binnen een paar weken meer dan 100.000 euro aan donaties opgehaald.”

Aangifte tegen tabaksindustrie

In 2016 deed De Kanter aangifte tegen de vier grote tabaksproducenten die in Nederland actief zijn. Dat deed zij samen met haar collega Pauline Dekker, advocaat Bénédicte Ficq - en met patiënten Anne Marie van Veen en Lia Breed die ziek zijn geworden door roken en dit jaar overleden zijn. Het Gerechtshof in Den Haag besloot in december 2018 dat er onvoldoende juridische argumenten waren om de tabaksindustrie strafrechtelijk te vervolgen. “De Kanter en Dekker zetten door: zij willen dat de overheid de hoeveelheden gif in sigaretten op een eerlijke manier gaat meten,” vervolgt de tekst van Zomergasten, “zodat de burger precies weet waar hij aan toe is en hoe hij zich beter kan beschermen tegen de aanslagen van de tabaksindustrie op zijn gezondheid. Zij willen hiervoor hun zaak uiteindelijk bij het Europees Hof in Luxemburg aanhangig maken.”

Meest invloedrijke vrouw in Nederland

De bevlogen voorzitter van Stichting Rookpreventie Jeugd won vele prijzen, zoals (samen met Pauline Dekker) de Patient Advocate Hero of Cancer Award, en werd, samen met mr. Bénédicte Ficq, door Opzijuitgeroepen tot Meest Invloedrijke Vrouw van 2018. Die 25e augustus belooft een interessante zondagavond te worden.