Artsen willen rookverbod in auto met kinderen

17 augustus 2015

Artsen willen rookverbod in auto met kinderen

Hoofdpijn en misselijkheid door nicotinevergiftiging, maar ook middenoorontstekingen, luchtweginfecties of verergering van astmaklachten: roken in een auto kan meereizende kinderen allerlei gezondheidsklachten opleveren. Vandaar dat Nederlandse kinder- en longartsen oproepen roken in auto's waarin kinderen worden vervoerd te verbieden. In Engeland, Wales, Ierland, Frankrijk en Italië is zo'n verbod al van kracht of in voorbereiding.

"We moeten kinderen beschermen", zegt longarts Pauline Dekker, bestuurslid van de Stichting Rookpreventie Jeugd, in het AD. "Als je ze in een kleine ruimte zet, met rokende ouders, verwaarloos je ze. Ze zijn nog niet weerbaar genoeg om voor zichzelf op te komen."

In het programma De Ochtendspits op BNR Nieuwsradio zegt Dekker: "Heel vaak worden dit soort maatregelen, waarbij je zorgt voor kinderen die niet voor zichzelf op kunnen komen, weggezet in de betuttelhoek. Maar als je geen maatregelen neemt om kinderen te beschermen, dan kun je dat ook verwaarlozing noemen. Er zijn wel meer betuttelende maatregelen genomen over hoe je de Maxi Cosi moet vastmaken en of dat wel of niet op de voorbank mag. Dus waarom wel toelaten dat er gerookt wordt."

Politiek regeert afwijzend

In de Tweede Kamer lijkt er vooralsnog weinig animo voor een rookverbod in auto's met kinderen. Het AD citeert PvdA-Kamerlid Marith Rebel met de woorden: "Wij zeggen altijd: 'wat mensen doen achter de voordeur, daar gaan wij niet over'." Haar collega van de SP en oud-huisarts Henk van Gerven wijst ook op de eigen verantwoordelijkheid van ouders: "Als een ouder zijn kind elke dag patat geeft, is dat ook ongezond. Maar dat verbieden we ook niet."

Kinderarts Jasper Been, van het Erasmus MC in Rotterdam, die onderzoek deed naar de schadelijke gevolgen van sigarettenrook voor kinderen snapt die reactie niet: "Je reageert alleen zo als je de schadelijke effecten op kinderen niet goed kent. Samen met Dekker en longarts en voorzitter van de Stichting Rookpreventie Jeugd Wanda de Kanter pleit Been voor betere voorlichting op dit punt.

"Vroeger had je voortdurend van die spotjes op tv. Nu doen we daar helemaal niets meer aan", zegt De Kanter. En Dekker vult aan: ,,Niemand snapt een rookverbod als ze niet weten wat de gevolgen zijn. Als je weet dat kinderen chronische ontstekingen krijgen, snap je het wél."

Eerder noemde De Kanter in een opiniestuk op TabakNee een rookverbod in auto's met kinderen een 'no-brainer'.