Historie

De ‘Stichting Rookpreventie Jeugd’ is voortgekomen uit het werk van Pauline Dekker en Wanda de Kanter, longartsen in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, auteurs van het Rookstop boek ‘Nederland stopt met roken’.

Ze schreven het boek vanuit hun frustratie over het feit dat zij als longartsen altijd aan het eind van de lijn staan: 80% van hun dagelijks werk in het ziekenhuis bestaat uit de zorg voor patiënten met COPD of Longkanker. Ziekten die niet te genezen maar wel te voorkomen zijn.

Het boek is onvoldoende om de overweldigende rookepidemie te keren. Het is niet bruikbaar om de doelgroep waar de rookellende allemaal begint, de pubers te bereiken.

De Stichting Rookpreventie Jeugd richt zich op het terugdringen van de aanwas aan de voet, waar de epidemie begint, bij onze kinderen..

Nederland doet het helemaal niet goed als het gaat om Rookpreventie bij jongeren.

De oprichtsters van de Stichting Rookpreventie Jeugd hebben er voor gekozen onafhankelijk te blijven, zoals zij ook hun boek volledig onafhankelijk geschreven hebben. Zij hechten er aan hun wendbaarheid als praktiserende medisch professionals te behouden en zelf hun prioriteiten te kiezen, de brug te slaan van de medische praktijk naar de preventie. Koers te houden op de preventie. Als praktiserende longartsen, als maatschappelijk geëngageerden, als ex-rooksters en als moeders van pubers.

Hun internationale collega’s wijzen hen daarin, door hun successen met preventie bij jongeren de weg. De preventie van roken bij jongeren is volgens hen het krachtigste middel in de strijd tegen de rookepidemie. Daarom richt de Stichting Rookpreventie Jeugd zich vooral op de in – Nederland onderbelichte – preventie bij jongeren.