'Uiteindelijk wordt roken iets abnormaals'

'Ooit zullen we terugkijken naar beelden van deze tijd en denken: wat doen al die mensen toch met die witte stokjes in hun mond?' Dat zegt longarts Wanda de Kanter, voorzitter van de Stichting Rookpreventie Jeugd, in PlusMagazine. De Kanter zegt ervan overtuigd te zijn dat er snel een generatie zal opgroeien zonder tabak. 'Uiteindelijk zal roken niet langer als iets normaals worden gezien.'

Pauline Dekker: ‘Werkgevers moeten roken onder werktijd aanpakken’

Wie op zijn werk elke twee uur een sigaret rookt, werkt drie weken per jaar minder dan zijn niet-rokende collega's. Dat berekende longarts Pauline Dekker van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, tevens bestuurslid van de Stichting Rookpreventie Jeugd. Dekker pleit er in verschillende kranten voor dat werkgevers het roken onder hun werknemers gaan ontmoedigen en de rokers gaan helpen bij het stoppen.

Wanda de Kanter over rechtszaak tegen Staat

“Het ministerie van Volksgezondheid kan beter het ministerie van Ziekte heten”, stelt Wanda de Kanter in een online interview met psychiater Esther van Fenema van het Leids Universitair Medisch Centrum in een aflevering van Café Weltschmerz.

'Tabak is een lelijk product'

'U heeft een lelijk product.' Dat zei longarts Pauline Dekker tegen woordvoerder Mathijs Peters van tabaksfabrikant Philip Morris in een uitzending van Radio EenVandaag.

'De Vervangers' bij Radio 1

In het programma De Nieuws BV op NPO Radio1 lichten Wanda de Kanter en Erwin Kleinjan, maker van de documentaire 'De Vervangers' toe waarom zij de overheid verantwoordelijk houden voor 20.000 tabaksdoden per jaar.

Bewondering

‘De Kanters strijd tegen de rooklobby is een zware, maar volg hen vol bewonderling en respect', schrijft chef-redacteur Ronald den Boer van het Noord-Hollands Dagblad.

Wanda en Pauline bij Pauw

Op 8 september 2014 bracht Stichting Rookpreventie Jeugd een dagvaarding uit tegen de staat om een eind te maken aan de innige contacten van de Nederlandse overheid met de tabakslobby. Vandaag, 22 oktober 2014, wordt de zaak aangebracht bij de rechtbank in Den Haag. Aan de vooravond daarvan legden Wanda de Kanter en Pauline Dekker bij Pauw uit waar het in deze zaak om gaat.